1 (edytowany przez Justine 2015-11-26 06:43:54)

Temat: Centralizacja rozliczeń VAT

My jako powiat mamy zostać "VATowcami" i centralizować rozliczanie VAT z naszych jednostek organizacyjnych, ale jak mają być wystawiane faktury i kto ma być zamawiającym żeby nie było zarzutów dzielenia zamówień?

Na jednym ze szkoleń szkolący powiedział, że faktury zakupu np na Powiatowy Urząd Pracy powinny być wystawiane w następujący sposób Powiat X - Powiatowy Urząd Pracy i nr NIP i Regon Powiatu... Wg mnie to nie jest prawidłowe, bo przecież jednostka ma swój nip i regon i powinna się nimi posługiwać.

Jaki wpływ ma Centralizacja na zamówienia publiczne?

Jak to wygląda w jednostkach będących "VATowcami"?

2

Odp: Centralizacja rozliczeń VAT

Nikt jeszcze nie nie prowadzi takich rozliczeń VAT?

3

Odp: Centralizacja rozliczeń VAT

Nie prowadzę rozliczeń vat. Wg mnie, UP jest odrębnym zamawiającym z samej definicji zamawiającego. Dodatkowo co do dzielenia wartości zamówienia to art. 32 ust. 5 pzp. Nie wyklucza to jednak możliwości wyznaczenia jednego zamawiającego w ramach jednostek starostwa -art. 16 (w tym szczególnie ust. 4) pzp.

4

Odp: Centralizacja rozliczeń VAT

Ale według informacji, jakie uzyskaliśmy na szkoleniach wychodzi takie kuriozum:

Faktury powinny być wystawiane i otrzymywane przez wszystkie jednostki budżetowe w imieniu gminy(powiatu). Oznacza to, iż faktury te powinny określać właściwe dane identyfikacyjne podatnika, czyli ?sprzedawcy" (w wystawianych fakturach) i ?nabywcy" (w otrzymywanych fakturach). Muszą to być dane identyfikacyjne gminy(powiatu), czyli jej nazwa, adres i jej NIP. Dopuszczalne jest także umieszczanie w tych fakturach dodatkowo danych jednostki budżetowej (jej nazwy i adresu, lecz bez jej NIP) ale wyłącznie jako np. wystawcy (w wystawianych fakturach) lub odbiorcy (w otrzymywanych fakturach).

No to jeśli faktury są na powiat wystawiane, to zamawiającym będzie powiat i wszystko powinno być kupowane przez powiat???

5

Odp: Centralizacja rozliczeń VAT

Jeżeli wyodrębniona jednostka organizacyjna zamawiającego (np UP), posiadająca samodzielność finansową udziela zamówienia związanego z jej własną działalnością, wartość udzielanego zamówienia ustala się odrębnie od wartości zamówień udzielanych przez inne jednostki organizacyjne tego zamawiającego posiadające samodzielność finansową.

Na szkoleniach różne rzeczy mówią smile
Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby powiat był "centralnym zamawiającym" dla wszystkich swoich jednostek. W praktyce jednak może to być uciążliwe i dla pracowników starostwa którzy mieliby to realizować i dla samych jednostek, które czekałyby w nieskończoność za zamówieniem. Proponuje przedyskutować to z kimś, kto ewentualnie będzie Was kontrolował.

6

Odp: Centralizacja rozliczeń VAT

Zresztą w GDDKiA jest analogicznie wink

7

Odp: Centralizacja rozliczeń VAT

To znaczy jak?

8

Odp: Centralizacja rozliczeń VAT

Skarb Państwa GDDKiA ma Oddziały, które nie mają osobowości prawnej a są Zamawiaczami wink

9

Odp: Centralizacja rozliczeń VAT

W lex-ie znalazłam takie oto pytanie wraz z odpowiedzią: "Czy w dalszym ciągu jednostki i zakłady budżetowe miasta są odrębnymi zamawiającymi w rozumieniu p.z.p. i ustalającymi wartość udzielanego zamówienia odrębnie od wartości zamówień udzielanych przez inne jednostki organizacyjne zamawiającego jak i też zamawiającego, tj. jednostki samorządu terytorialnego - mając na względzie przepis art. 2 pkt 12 p.z.p. oraz przepis art. 3 ust. 1 pkt 1 p.z.p.?"

Odpowiedź

Przywołane w zapytaniu wyroki nie zmieniają rozumienia definicji zamawiającego określonej przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych dalej p.z.p. Różne jednostki organizacyjne tej samej jednostki samorządu terytorialnego mogą być traktowani jako odrębni zamawiający zdefiniowani w art. 2 pkt 12 p.z.p.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 12 p.z.p. zamawiającym może być zarówno osoba fizyczna, jak i osoba prawna, czy też w końcu jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, a zobowiązana do stosowania p.z.p. Zamawiającym w rozumieniu p.z.p. może więc być zarówno np. jednostka samorządu terytorialnego taka jak gmina będąca osobą prawną, ale także samodzielnym zamawiającym może być jednostka budżetowa tej samej gminy. Na prawidłowość takiej interpretacji przepisu wskazuje zarówno przywołany w zapytaniu art. 3 ust. 1 pkt 1 p.z.p. jak i art. 32 ust. 5 p.z.p. Ostatni z wymienionych przepisów dotyczy co prawda szacowania wartości zamówienia publicznego ale wprost stanowi o możliwości odrębnego szacowania zamówień przez jednostki organizacyjne zamawiającego. P.z.p. stanowi, że w sytuacji gdy wyodrębniona jednostka organizacyjna zamawiającego posiadająca samodzielność finansową udziela zamówienia związanego z jej własną działalnością, to wartość udzielanego zamówienia ustala się odrębnie od wartości zamówień udzielanych przez inne jednostki organizacyjne tego zamawiającego posiadające samodzielność finansową. Z powyższego wynika, iż w ramach jednej struktury takiej jak np. gmina mogą także funkcjonować samodzielni zamawiający niezależnie od tego, iż na potrzeby rozliczeń podatkowych będą się posługiwali tym samym numerem identyfikacji podatkowej.

Wdrożenie "skonsolidowanego" rozliczenia z tytułu podatku VAT nie wywołuje co do zasady skutku sprowadzającego się do obowiązku traktowania całej gminy wraz ze wszystkim jednostkami organizacyjnymi jako jednego zamawiającego. Status samodzielnego zamawiającego przysługuje przykładowo każdemu samorządowemu zakładowi budżetowemu (art. 9 pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych jaki działa na terenie tej samej gminy.

10

Odp: Centralizacja rozliczeń VAT

Możesz podać namiary na tą informację?

11

Odp: Centralizacja rozliczeń VAT

Podaj e-mail to podeślę artykuł

12

Odp: Centralizacja rozliczeń VAT

http://samorzad.pap.pl/depesze/wiadomosci_centralne/159522/MF-przesuwa-termin-centralizacji-rozliczen-VAT